we make markets. worldwide.

-A +A


50 jaar Heimtextil (deel 2)
In 2020 viert Heimtextil haar vijftigste verjaardag.

 

Januari 2020 viert Heimtextil het 50-jarig jubileum. Vooral sinds de eeuwwisseling veranderde er veel op de beurs vanwege de opkomst van internet en andere vormen van digitalisering.

 

Heimtextil heet de eerste jaren Internationale Fachmesse für Heimtextilien, Bodenbelag und Haustextilien. Vanaf 1984 wordt het gewoon Heimtextil en in 1993 komt er een slogan bij die in het Engels wordt gecommuniceerd. Ook verschijnt dan het woord 'trends' op de aankondigingen en die trends zullen op de beursvloer in de jaren daarna een steeds prominentere rol krijgen.

 

Opkomst internet
In 2002 moeten bezoekers aan de kassa even wennen; betalen kan nog wel met de D-Mark, maar liever met de euro die kort tevoren op 1 januari is ingevoerd. Je ziet langzamerhand steeds meer mensen op de beursvloer met een mobiele telefoon en het verschijnsel 'internet' wordt steeds belangrijker. Er komt een aparte website voor Heimtextil en op een gegeven moment kun je tickets van tevoren via internet regelen en zelfs de plattegrond van de beurs op je smartphone bekijken.

 

No pictures please
De digitalisering heeft ook een keerzijde. Voorheen werden dessins gekopieerd door ze 'stiekem' op papier te schetsen of door met een schaar een stukje stof af te knippen, maar je kunt natuurlijk ook een fotocamera gebruiken. Bezoekers die worden betrapt, moeten hun filmrolletje uit de camera trekken en als ze over een digitale camera beschikken, moeten de beelden ter plekke worden gewist. Als later smartphones worden voorzien van een camera is er geen houden meer aan. De bordjes met No Photos die op menig stand staan, worden vaak genegeerd en omdat iedereen een smartphone heeft is, nauwelijks meer te controleren wat men ermee doet.

 

Digitaal printen
De digitalisering zet de laatste jaren steeds sterker door. Stofstalen kun je niet digitaal voelen, maar  complete catalogi met kleuren, dessins en materialen kun je online raadplegen, ook voor en na de beurs. Mede dankzij digitale fotografie en digitale druktechnieken krijgt het segment wandbekleding op de beurs een enorme schwung en ook bij stoffen zorgt de techniek van digitaal printen voor ongekende mogelijkheden, Sinds een paar jaar staan er op de beursvloer complete industriële printers waar ter plekke de meeste kleurrijke en zelfs 3D dessins uitrollen. In de komende editie te zien in hal 3.0.

 

Crisis
Velen zijn het bijna al weer vergeten, maar in in het najaar van 2008 brak er een bankencrisis uit die  al snel ook de gewone economie raakte waardoor talloze bedrijven in de problemen raakten. Mede daardoor vertoonde de beursvloer in januari 2009 veel lege plekken omdat exposanten op het laatste moment afhaakten.

 

Duurzaamheid
Sinds jaren biedt Heimtextil een trendshow die internationaal de aandacht trekt en waar duizenden bezoekers op af komen. Kleuren, dessins en materialen laten hier zien wat er allemaal op de markt is (alles is afkomstig van standhouders) en geven een houvast om keuzes te kunnen maken voor de directe toekomst. Een weerkerend en steeds belangrijker wordend onderdeel van deze trendshow  heeft te maken met duurzaamheid want talloze producenten (en hun afnemers) beseffen dat zij verstandig moeten omgaan met grondstoffen en de wijze waarop deze worden verwerkt.

Meer dan alleen producten
Naast het gigantische productaanbod biedt Heimtextil de laatste jaren steeds meer extra's in de vorm van speciale shows, lezingen, workshops en andere activiteiten. Wie wil, kan dagen zoet zijn met alleen al het bijwonen van dit soort activiteiten, verspreid over diverse hallen. Kijk hier https://heimtextil.messefrankfurt.com/frankfurt/en/programme-events.html voor het volledige programma.

 

Wereldbeurs
Heimtextil is een wereldbeurs en soms een redelijke graadmeter over de economische situatie in een  bepaald land wat is af te lezen aan een enorme stijging of daling van het aantal bezoekers of exposanten uit het desbetreffende land. Heel algemeen gesteld is het aantal bezoekers aan Heimtextil de laatste twintig jaar afgenomen, met bijbehorende pieken en dalen. Deels komt dat omdat er wereldwijd ook andere beurzen zijn bijgekomen (denk aan Heimtextil India, Heimtextil Japan en The Intertextile Shanghai Home Textiles), deels komt dat omdat bezoekers gerichter en efficiënter beurzen bezoeken. Desondanks is Heimtextil in Frankfurt nog steeds de grootste textielbeurs.

 

Meer weten over 50 jaar Heimtextil? Klik hier

https://heimtextil.messefrankfurt.com/frankfurt/en/programme-events/anniversary.html



TwitterFacebookInstagramLinkedIn

Toolbar-Navigation