we make markets. worldwide.

-A +A


Interview Anne Marie Commandeur, Stijlinstituut Amsterdam (deel 2)
De trendshow is altijd een indrukwekkend geheel. Wie maakt deze show en wat gaat daar aan vooraf?

De jaarlijkse trendshow op Heimtextil is een enorm spektakel waar honderden producten van exposanten worden gebruikt om trends aan te geven. Wie maakt deze show en wat gaat daar aan vooraf?

De trendshow op Heimtextil is voor veel bezoekers – en zeker ook voor exposanten – een belangrijk onderdeel van de beurs. Hier wordt op fraaie en vaak overweldigende wijze via producten van exposanten getoond wat bepaalde trends zijn of zullen gaan worden. Wat zichtbaar is op de beursvloer is een, letterlijk en figuurlijk, stoffelijke vertaling van grote en kleine ontwikkelingen in de samenleving.

 

Duurzaamheid als trend
Dat klinkt abstract (en dat is het ook), maar een goed voorbeeld is het begrip duurzaamheid. Dat heeft te maken met het recyclen van producten, met het gebruik van natuurlijke materialen, met productieprocessen waarbij het milieu zo weinig mogelijk belast enzovoort. Dat is een trend die al jaren gaande is en nog jaren zal blijven en daarmee een aanknopingspunt voor de samenstellers van de trendshow om het begrip duurzaamheid als een van de trends te presenteren, voorzien een (Engelstalige) naam. Zo zijn er voor de komende editie vijf trends geformuleerd die aan het publiek zullen worden getoond.

 

Trendanalisten
De trends zijn geformuleerd door een paar international werkende experts die al in het voorjaar (dus een paar maanden na de beurs) beginnen met brainstormen om de fundamenten te leggen voor de trends van het volgende jaar. Die experts hebben goede antennes voor zaken die nu vaak nog niet scherp zichtbaar zijn, maar 'in de lucht hangen'. Daarbij wordt naar van alles gekeken: ontwikkelingen in de mode, nieuwe materialen, innovatieve technieken, kunst, cultuur, muziek- er zijn allerlei zaken die kunnen leiden tot het signaleren van een trend.

 

Bijdrage exposanten
Een zeer belangrijke rol in de totstandkoming van het formuleren van de trends en het uiteindelijk maken van de trendshow is Stijlinstituut Amsterdam. Volgens directeur Anne Marie Commandeur is het ieder jaar een enorme organisatie om alle producten bij elkaar te krijgen want deze komen van deelnemers aan de beurs. Die krijgen in het najaar te horen wat de trends zijn met een korte toelichting en dan is het hopen dat de 'juiste' materialen worden opgestuurd. 'Sommige exposanten kijken goed naar wat wordt gevraagd binnen de door ons geformuleerde thema's,  anderen sturen gewoon op wat zij zelf mooi vinden', is de ervaring van Commandeur. 'Het is ook opvallend dat wij vaak dessins krijgen opgestuurd, terwijl het gros van de markt gaat om uni's.'

 

Keuzes maken
Juist voor exposanten is het aangeven van trends belangrijk. Het moet hen een houvast geven om keuzes te kunnen maken en dat gaat verder dan wat de trendkleuren zijn of welke dessins het goed (gaan) doen. Commandeur: 'Veel bedrijven willen van alles wat, dat is onmogelijk. Je moet de beste zijn op het gebied dat je kiest. Dat kan te maken hebben met kwaliteit, of levertijd of prijs of wat anders.

 

Trendshow is service
Met de opgestuurde materialen wordt de trendshow opgebouwd en voor mensen die meer willen weten is er een trendboek dat tijdens de beurs (en ook daarna) verkrijgbaar is. Daarin wordt met veel beeldmateriaal duidelijk gemaakt wat de trends zijn en welke kleuren daarbij horen. Let wel: de geformuleerde trends hebben niet alleen betrekking op de beurs Heimtextil en beperkt zich ook niet tot de producten die daar worden getoond. 'Het gaat over een vijftal thema's die gelden voor de hele wereld, voor alle prijsniveaus en alle smaakniveaus', aldus Commandeur. Zelf noemt zij de show 'een gigantische service naar exposanten en bezoekers.'

 

Meer weten? Ga tijdens de beurs kijken in hal 3.0



TwitterFacebookInstagramLinkedIn

Toolbar-Navigation