we make markets. worldwide.

-A +A


2Dezign: Spetterende show op Christmasworld
Het Nederlandse 2Dezign tekent ook in 2020 weer voor de spectaculaire show die tijdens Christmasworld te zien is in de Galleria. Het thema is dit keer Dark Ocean met blauw als belangrijkste kleur.

 

Voor de tiende keer op rij zorgt 2Dezign voor de bijzondere show op Christmasworld. De Sonderschau, vanaf 2020 Decoration Unlimited geheten, wordt bedacht en vormgegeven door 2Dezign met het duo Rudi Tuinman en Pascal Koelman als drijvende krachten. Met een achtergrond in fashion, styling, productdesign en de bloemisterij weten zij met een een overdosis creativiteit ieder jaar een spraakmakende show in Frankfurt neer te zetten.

 

Gevoel creëren
'Het is geen trendshow, maar wij zien het als Kundenverführung', als verleiding voor de klant, zegt Rudi Tuinman. 'Het moet aanzetten tot conceptueel denken, vooral gericht naar retailers. 'Ga nadenken over een bepaalde kleur, koppel daar een thema aan vast en ga een gevoel creëren voor je klant.' Het klinkt simpel en zo gaat 2Dezign ook zelf te werk, maar er gaat veel aan vooraf voordat er zo'n spetterende show staat. 'Wij reizen veel, bezoeken beurzen over de hele wereld, lezen bladen, kijken naar trends en zo vormt zich langzamerhand een thema. Dat is dit keer Dark Ocean.'

 

Waarom blauw?
In dit thema komt blauw als centrale kleur naar voren. Toevallig benoemde het Amerikaanse kleureninstituut Pantone een speciale kleur blauw als trendkleur voor het jaar 2020 en dat komt sterk overeen met wat 2Dezign laat zien, maar Tuinman benadrukt nogmaals dat zij geen trendshow willen neerzetten. 'In 2019 gebruikten wij veel geel en dat zorgde voor een enorme buzz op de beursvloer want wat moet je met de combinatie geel en Kerst? Maar ze gaan wel kijken.
Nu zullen een hoop mensen zeggen: Waarom blauw? Waarom niet?, zeggen wij dan. Het gaat niet om de kleur op zich, maar dat mensen gaan nadenken over een kleur en wat zij daarmee kunnen doen.'

 

Zoeken naar producten
Naast het zoeken naar een centraal thema en een bijpassende kleur is 2Dezign lang bezig het bedenken van de vormgeving van de show en het vinden van de juiste producten. Daarvoor worden ruim zestig exposanten aangeschreven om materiaal te leveren voor kerstbomen, ballen, beesten en andere specifieke kerstartikelen. De eerste selectie vindt plaats door catalogi door te pluizen om daarna de fysieke producten op te vragen. 'Een enorme organisatie die maanden duurt', aldus Tuinman. 'In het begin waren het vooral Nederlandse exposanten die meededen, maar nu krijgen wij producten van deelnemers uit de hele wereld.'


Opbouw meer dan een week
De opbouw van de show begint zo'n negen dagen voor de beurs en daarvoor zijn zo'n veertig mensen fulltime bezig. Dat varieert van professionele decorateurs tot een tiental leerlingen van de mbo-opleiding TerraNext uit Eelde die al jaren hiervoor zorgt. 'Het is een enorme klus, maar voor ons zit het meeste werk in de maanden daarvoor. Als wij dan na ruim een week hard werken met zijn allen op de eerste dag van de beurs gaan kijken, is het echt: wow! Wij hopen dat dat ook geldt voor bezoekers en dat zij gaan nadenken over wat zij zelf kunnen gaan doen. Nu laten veel retailers het nog teveel over aan hun leveranciers.'

 

De show Decoration Unlimited is te zien in de Galleria tussen hal 8 en hal 9.

 



TwitterFacebookInstagramLinkedIn

Toolbar-Navigation