we make markets. worldwide.

-A +A


50 jaar Heimtextil
In 2020 viert Heimtextil haar vijftigste verjaardag.

Het begon in 1971 met 679 exposanten op 77.000 m², tijdens de laatste editie ging het om 3025 deelnemers op 238.000 m². In al die jaren bleef een ding hetzelfde: aandacht voor huishoud- en interieurtextiel.

Wie de foto's uit de beginjaren ziet, keert terug in de tijd: zwart-wit foto's, mannen en vrouwen in dikke jassen, eenvoudige stands en het vervoer naar de Messe ging met auto's die nu betiteld zouden worden als ware luchtvervuilers. Het gedrag van de beursbezoekers is echter grotendeels hetzelfde gebleven; bekijken en voelen van de producten.

Oranje en mosgroen
Naast de foto's geeft ook het reclamemateriaal van de beurs aan hoe door de tijd heen het modebeeld, en daarmee het beeld van de aankleding in huis, constant verandert. Begin jaren zeventig is oranje een populaire kleur, net als bruin en mosgroen. Grote patronen blijken best te kunnen en de zitzak verschijnt in het interieur. In de jaren tachtig gaat het om geometrische figuren en rijke contrasten, felle neonkleuren vallen op en design gaat een rol spelen.

Chinezen komen naar Frankfurt
In de jaren daarna wordt functionaliteit belangrijk en eind 1989 valt de Muur in Berlijn. Dat heeft geen direct effect op Heimtextil, maar de beurs groeit wel ieder jaar. Na de eeuwwisseling volgen in sneltreinvaart allerlei technische ontwikkelingen en op de beurs lopen mensen rond met een mobiele telefoon. 'China' komt sterk opzetten en retro motieven verschijnen op de stoffen.

Digitalisering en e-commerce
Na 2013 gaat Heimtextil aandacht besteden aan het verschijnsel e-commerce, er komt meer aandacht voor trends en het belang en de kwaliteit van digitaal printen raakt in een stroomversnelling. Het 'stoffige' product behang wordt een belangrijk segment op de beurs. De aandacht voor duurzaamheid is een tendens die jaar op jaar belangrijker wordt.



TwitterFacebookInstagramLinkedIn

Toolbar-Navigation