we make markets. worldwide.

-A +A


25e Automechanika uiterst succesvol
De in september gehouden Automechanika in Frankfurt trok 136.000 bezoekers en deelnemers toonden zich na afloop positief over de beurs.

Digitalisering was een van de kenmerken van de beurs waar tegelijkertijd veel belangstelling was voor classic cars. Digitalisering en connectiviteit waren belangrijke begrippen die over de hele beurs zichtbaar waren. Naast  digitale helpdesks met grote databestanden wordt de auto ook zelf een leverancier van data. Niet een oplettende rijder of een lampje op het dashboard detecteren signalen over de staat van onderhoud, maar de auto zelf detecteert, signaleert en controleert de staat van het voertuig. Al dan niet noodzakelijke handelingen voor onderhoud worden vervolgens automatisch verstuurd. 

Augmented reality
De digitalisering bereikt de werkplaats waar 'sleutelen' grotendeels plaatsmaakt voor 'uitlezen' en vervolgens actie kan worden ondernomen. Tegelijkertijd blijft de automatisering en digitalisering nauw verweven met fysieke handelingen want hoewel de elektronica in auto's gestaag toeneemt, moeten schades door mensenhanden worden hersteld. Uitdeuken, spuiten en banden verwisselen blijft toch vooral mensenwerk. Tegelijkertijd neemt dit af. Zo kunnen autospuiters in opleiding gebruik maken van nieuwe technieken als virtueel spuiten. Of kun je met augmented reality onder de motorkap kijken en laat een 'scherm' zien wat je als monteur moet doen.

Classic cars
Naast allerlei sterk op de toekomst gerichte producten en zaken als zelfrijdende auto's, e-cars en mobiliteitsvraagstukken gaf de beurs ook een vleugje historie en zelfs nostalgie met aandacht voor classic cars. Een andere noviteit was de toevoeging van banden via het beursonderdeel "Reifen". Dit was te vinden in hal 12, de nieuwe hal van de Frankfurter Messe.

Records
Daar waren ruim 5.000 exposanten aanwezig die gezamenlijk 136.000 bezoekers verwelkomden uit 181 landen, allemaal records. Vertegenwoordigers uit industrie, retail en garagebedrijven stelden zich op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en reacties van deelnemers en bezoekers geven aan dat de Automechanika niet voor niets gezien wordt als dé beurs voor de automotive aftermarket. Het is dan ook geen toeval dat er buiten Frankfurt wereldwijd maar liefst 16 Automechanika's zijn, die allen de mogelijkheid bieden om lokale markten nog beter te bereiken.



TwitterFacebookInstagramLinkedIn

Toolbar-Navigation