we make markets. worldwide.

-A +A


Interviews met exposanten Automechanika 2018
Automechanika 2018 kan terugkijken op een geslaagde beurs. De meeste exposanten hebben hun doelgroep bereikt en zijn tevreden.

Stertil staat sinds jaar en dag op de beurs. Een zware truck op de hefbrug staat letterlijk en figuurlijk in het midden en geeft aan wat het Friese bedrijf doet. 'Wij heffen zwaar' is de ultrakorte samenvatting van marketing manager Anita Mandema-Boys. Stertil ontwikkelt, produceert en vermarkt wereldwijd en doet goede zaken op de beurs. 'De markt gaat nu enorm omhoog. In de Verenigde Staten liep het al lekker door en ook in Europa gaat het goed. Wij staan hier voor onze distributeurs en die weten ons hier te vinden.' De mobiele hefbrug op de stand heeft een touchscreen waarmee 32 mobiele hefkolommen bediend kunnen worden. Dat werkt makkelijk en snel, maar de knop voor liften en zakken blijft gehandhaafd. Reden? Vanwege de keuring is dat verplicht.

 

Unicorn is specialist in onderhoudsapparatuur en gereedschappen voor airco- en koeltechniek en is niet onbekend met de Automechanika. 'Wij hebben een jaar of tien hier niet gestaan, maar de laatste zes jaar wel', zegt directeur Ronald Viskil. 'Wij kregen steeds meer aanvragen uit gebieden buiten Duitsland, daarom staan wij hier. Hal 8 is voor ons de meest effectieve hal en wij staan op een prima plek.'

 

Midtronics is specialist in accumanagement en kan kiezen uit meerdere autobeurzen, maar kiest (alleen) voor de Automechanika, vertelt Clemens Streng, Marcom Manager EMEA. 'Sinds 2010 en de jaren daarna zijn wij hier geweest en stonden eerst helemaal achteraan. Wij hebben er een paar jaar over gedaan om op deze plek te komen en staan nu aan de hoofdader. De Automechanika is voor ons de focus en de primaire hub waar iedereen komt. '

 

Van Leeuwen staat al 'sinds 1974' op de Automechanika in Frankfurt en nam onder meer ook een keer deel aan Automechanika Dubai. Niet verwonderlijk want het bedrijf levert testsystemen die wereldwijd worden verkocht en geplaatst. Met zo'n geautomatiseerde teststraat van Van Leeuwen kan een bedrijf 160 voertuigen per dag 'afhandelen'. Het bedrijf had in de aanloop naar de beurs veel contact met Messe Frankurt in Den Haag en dat ging goed, zegt directeur Theo van Leeuwen. Hij staat niet voor niets op de beurs in Frankfurt – hier ontmoet je je klanten.'

 

Jifeline is relatief jong (opgericht in 2012) en een exponent van een bedrijf dat past in de richting die de automotive steeds meer opgaat; connectiviteit en digitale diagnose. Vanwege hun relatieve onbekendheid en het feit dat zij Innovation Award Finalist was (in de categorie Repair & Diagnostics), kreeg Jifeline veel aanloop op de stand. Het bedrijf staat op meerdere beurzen in binnen- en buitenland en gebruikte de Automechanika om nieuwe klanten te ontmoeten; aan de ene kant garages die direct gebruik maken van diagnose apparaten van Jifeline en aan de andere kant buitenlandse partners (helpdesks) die op hun beurt direct met garages en autoherstelbedrijven communiceren.'

 

Rodac, producent van werkplaats equipment, is een bekende naam in de markt, maar dat geldt niet voor het Franse moederbedrijf SAM, vertelt sales manager Insaf Emrane. 'Mede daarom staan wij hier.' Rodac heeft de focus op Benelux en Duitsland en werkt in andere landen met importeurs. Denk niet dat handgereedschappen zijn uitontwikkeld; lichtgewicht, geluidsreductie en minder luchtgebruik zijn elementen die meetellen in het gebruik en hier speelt het bedrijf op in met diverse nieuwigheden. En denk ook aan gereedschap waarvan met track & trace is te achterhalen of het wel netjes is teruggelegd in de toolbox en door wie. 'Wij  krijgen veel nieuwe leads' en op dag 2 constateert Emrane al zeer overtuigd: 'De beurs is super.'

 

Bij Kroon-Oil is weinig te merken van de gestage opmars van elektrische auto's – een van de speerpunten van de beurs - want olie is vooral iets voor auto's met verbrandingsmotoren. Die worden steeds specifieker en daardoor geldt dat ook voor de olie, stelt Robbert Möckel, Export Sales Manager. Kroon is op zoek naar nationaal opererende distributeurs met een eigen netwerk en die weten de olieproducent te vinden. 'We hebben tevoren voor alle dagen afspraken gepland, zowel met bestaande relaties als met prospects. Die komen overal vandaan; Duitsland, Chili, Irak en verschillende voormalige Franse koloniën zoals Guadeloupe.'  Kroon heeft besloten eenmaal per twee jaar naar de Automechanika in Dubai te gaan en is al sinds jaar en dag vaste klant in de 'oliehal' in Frankfurt.'

 

IdTools stond op de beurs tussen zijn klanten als Würth en Berner, grote bedrijven met grote stands. IdTools zelf had een kleine stand, maar trok op de beurs extra aandacht omdat het was genomineerd voor een Innovation Award in de categorie Repair & Maintenance. Het betrof de iDuctor Power+ W2300, handgereedschap waarmee gericht en met een hoog vermogen (2.300 Watt) kleine metalen onderdelen kunnen worden verhit zoals moeren, nippels, lagers, bouten en buizen. Directeur-eigenaar Rimmer Hylkema profiteerde daarvan. 'Er was een speciaal magazine gemaakt met alle genomineerden en dat werd uitgereikt bij de entree van de beurs. Mensen die op zoek zijn naar nieuwe of vernieuwde producten gebruiken dat en gaan daarmee de stands af. Ik heb de nominatie bekendgemaakt via Facebook en LinkedIn en na de beurs mijn klanten aangeschreven.' Hylkema staat jaarlijks op meerdere beurzen en noemt de Automechanika een 'topbeurs'. 'Het is dé belangrijkste beurs voor de automotive sector.'

 

Virtual Paint richt zich op beroepsopleidingen en de industrie waar spuiters worden getraind. Managing Director Menno Buys heeft net een bezoek achter de rug van het hoofd van de afdeling 'Spuiten' van BMW motoren- 'nou, dat zegt toch wel wat!' Buys heeft een paar keer op de beurs in Birmingham gestaan, was met een partner aanwezig op de Automechanika in Johannesburg en is een ervaren beursdeelnemer.'

  

Sherwin-Williams nam vorig jaar Valspar over, maar het Amerikaanse moederbedrijf is hier relatief onbekend. Daarom staat het nu groot en met blauw als dominante standkleur sinds 2004 weer op de beurs met de merken DeBeer, Octoral, Prospay en Spralac. 'We willen ons meer laten zien en dat lukt zeker', aldus Diana de Saegher, Marketing Specialist Brand Communication. Niet zozeer de producten, maar de branding van de verschillende merken staat centraal met daarbij als overkoepelend thema de woorden Heritage, Innovation en Colour. Sherwin-Williams bedient diverse klantengroepen en heeft als voorbereiding uitnodigingen verstuurd, social media ingezet, een persbericht verstuurd via interne communicatie ruchtbaarheid gegeven aan de beursdeelname. Gezien de vele talen op de stand heeft dat effect gehad.

  

Kovax valt op met prominent op de stand een (originele) Fiat 500 in lichtblauw, de huiskleur van de fabrikant van tijdbesparende schuurmiddelen. 'Bijna iedereen komt langs', vertelt marketing manager Eline Lentferink. We hebben partners ingepland, maar er komen ook eindgebruikers en scholen. Dan wordt het meer branding wat wij doen.'

 

Smeermiddelen industrie De Oliebron staat voor de eerste keer op de Automechanika maar Michel Frerichs, manager marketing & sales support, bezocht eerdere edities van deze beurs als bezoeker het is dus geen onbekend terrein. Hij blijft onder de indruk van de omvang van de beurs en deze biedt hen ook het juiste platform om te exposeren. Daarbij geeft hij aan dat het bedrijf hier zowel bestaande relaties ontvangt en er ook veel nieuwe contacten gelegd worden. Beide zijn natuurlijk belangrijk.


INP Quality staat voor de vijftiende keer op de beurs in Frankfurt en voor commercieel manager Penny Bubbert is het de dertiende keer. Ervaring genoeg, maar toch was het dit keer verrassend. 'Parkhaus 12 was een drama, het was voor alle standhouders uit hall 11 een hele puzzel om van daaruit naar hun stand te komen.' Ook waren er problemen bij de opbouw omdat voertuigen die vooraf waren geregistreerd desondanks niet het terrein op mochten rijden en werkte de website niet optimaal, zo moest zij ervaren. Volgens Bubbert verandert de beurs. Zo constateerde zij meer Aziatische bezoekers en opvallend veel eindgebruikers (zoals autospuiters) terwijl INP alleen levert aan importeurs en distributeurs. Al met al blijft het wel een belangrijke beurs en lepelt de commercieel manager probleemloos bezoekers op uit een aantal landen waarmee zij zaken doet, die een normaal mens zou betitelen als 'verre bestemmingen'.

 

Haynes Pro heeft veel standruimte gereserveerd voor het rustig kunnen praten met bestaande relaties en is niet op zoek naar nieuwe klanten. Jeroen van Rooij, verantwoordelijk voor de marketing: 'We zijn altijd op zoek naar nieuwe klanten maar dat is niet ons primaire doel van deze beurs. Wij gebruiken de beurs als wereldwijd communicatiemiddel.' De klanten zijn onderdelendistributeurs, buying groups en fabrikanten van testapparatuur. HaynesPro begon ooit als uitgever van boeken waarmee professionals en amateurs lekker konden gaan sleutelen, maar nu is het bedrijf naar eigen zeggen Europees marktleider op het gebied van online technische data voor de automotive aftermarket. De stand is bewust vrij kaal (iedere klant weet wat HaynesPro doet) maar de blikvanger is een Mini in miniformaat waarmee een Augmented Reality app wordt gevisualiseerd. De app 'kijkt' naar de auto en koppelt visuele identificatie aan relevante data. Dat zijn OE-data die HaynesPro heeft gestandaardiseerd waardoor gebruikers met deze data een link kunnen leggen naar bijvoorbeeld Technische Service Bulletins en helpdesks. Ook zit er in de app een 3D repair manual. 



TwitterFacebookInstagramLinkedIn

Toolbar-Navigation