we make markets. worldwide.

-A +A


Beursmanager Philipp Ferger: 'Tendence perfecte beurs voor twee seizoenen'
Tendence zit in de groei en biedt dit jaar meer dan ooit.

Meer exposanten en een uitgebreid randprogramma maken de beurs extra aantrekkelijk. Hiermee wil de beursorganisatie met name kleinere retailers concrete handvatten geven voor hun bedrijfsvoering.

 

Philipp Ferger is Group Show Director Tendence sinds 2016. Toen was Tendence nog een Herbstmesse, een beurs die in het najaar werd gehouden en zich met name richtte op producten voor het najaar en dan vooral de periode rond Kerst. Sinds 2017 is de beurs verschoven naar eind juni en is een deel van de beurs nog steeds gericht op inkopen voor het najaar. Daarnaast is een deel van de beurs bestemd voor grote inkopers die zich oriënteren op voorjaar/zomer 2019 en daarvoor Tendence bezoeken. De verschuiving van de datum en de tweedeling in exposanten/bezoekersgroepen heeft vragen opgeroepen en worden door Messe Frankfurt deels beantwoord door de nieuwe invulling van de beurs. Een ander deel is nog niet geheel zichtbaar, maar Philipp Ferger vertelt graag wat er is veranderd, waarom dat zo is en wat de vernieuwingen zijn.

 

Wat zijn de belangrijkste bezoekersgroepen voor Tendence?
'Ten eerste de 'traditionele' bezoeker, de zelfstandige detaillist die komt om zich te oriënteren op artikelen voor het naseizoen, dus voor de herfst en de winter. Daarnaast heb je de grote volume inkopers, denk aan winkelketens, warenhuizen en tuincentra. Zij richten zich op het voorjaar en de zomer van volgend jaar en willen vroegtijdig hun orders kunnen plaatsen. Daarom is Tendence de perfecte beurs voor twee seizoenen.'

 

Kunnen bezoekers dat onderscheid op de beursvloer bij exposanten zien?
'Bepaalde producten zijn sterk seizoensgebonden, dus dan is het direct duidelijk. Bij sommige exposanten loopt het door elkaar, maar we brengen een visitors guide waarin de exposanten staan met daarin een onderverdeling in najaar en voorjaar/zomer.'

 

De laatste jaren is het aantal exposanten en bezoekers behoorlijk gedaald. Is het tij te keren met een verschuiving naar voren?
'Grote inkopers bestellen grote volumes die geproduceerd moeten worden. Zij willen zich goed oriënteren en op tijd bestellen. Tendence is de eerste beurs waar zij dat kunnen doen, dat geeft ons  – en natuurlijk ook hen – een voordeel. Voor de kleinere retailers is het ook een goed moment want die hebben te maken met consumenten die ook vroeger dan voorheen hun inkopen willen doen. Nogmaals: Tendence is de perfecte beurs voor meerdere seizoenen.'


Begrijpelijk, maar krijg je daarmee je bezoekers terug?

'Het aantal zelfstandige winkeliers is de laatste jaren afgenomen en grote spelers worden groter. Dat is een gegeven en daarmee kun je deels het verminderde bezoek verklaren. Veel kleinere retailers hebben het moeilijk en voor hen ontwikkelen wij de beurs tot een ondersteunend platform. Wij hebben een aantal events waarbij wij handreikingen doen. Zo is er Tendence Academy met een aantal inspirerende sprekers en de Concept Store Inspiration. Daar kunnen bezoekers zien hoe je een conceptstore zou kunnen inrichten.

Tendence.Impulse, waar wij vorig jaar mee begonnen zijn, wordt uitgebreid. In hal 11.0 kunnen bezoekers informatie krijgen hoe zij hun winkel aantrekkelijker kunnen maken voor hun klanten. Dat kan gaan over de inrichting van de winkel, maar ook over de inzet van social media en marketing. Diverse experts zijn aanwezig en er zijn meerdere workshops. Als extra is er de Impulse.tool, een digitaal platform waarmee wij ideeën aanreiken hoe je in je winkel bepaalde events kunt organiseren, compleet met handige checklists. Hiervoor moet je je aanmelden en tot nu toe hebben al heel wat mensen zich geregistreerd. Later komen er ook tutorials van retailers en op die manier kun je van elkaar leren. Met al deze extra's laten wij zien dat Tendence meer is dan een traditionele vakbeurs.'

 

Je zou dus kunnen zeggen dat de teruggang van het aantal exposanten en bezoekers heeft geleid tot een heel andere invulling?
'Tot op zekere hoogte kun je dat zo stellen. De effecten van de herpositionering zal je pas over een paar jaar zien, dat weten wij uit ervaring. Maar vergeet niet dat wij vorig jaar de hoogste waardering door bezoekers en exposanten hebben gekregen van de laatste 10 jaar. Wij zijn op de goede weg. Het is een gevoel, een hoop. Nu een proof of concept, maar het aantal exposanten is in ieder geval al toegenomen, net als de verhuurde oppervlakte.'

 

Vorig jaar is gestart met echte planten op het buitenterrein. Dat wordt uitgebreid en er is zelfs samenwerking met een echte tuinbeurs. Hoe zit dat?
'Wij zien groeipotentie in het segment outdoor living. Dat wordt in Frankfurt tweemaal zo groot. En wat daarbij komt, kun je gerust als innovatie beschouwen; wij gaan samenwerken met Gardiente, een bestaande beurs die zich richt op het buitenleven. Wij hebben besloten onze krachten te bundelen en bezoekers kunnen met 1 ticket beide beurzen bezoeken. Er rijden pendelbussen tussen beide beurzen. De timing is ook wat dit betreft ideaal want in de tuinmeubelwereld geldt nog veel sterker dat men vroeger in het seizoen moet bestellen. Wat wij nu bieden is echt een unique selling point voor Tendence.'



TwitterFacebookInstagramLinkedIn

Toolbar-Navigation