we make markets. worldwide.

-A +A


Geslaagde première Holland Paviljoen op Interior Lifestyle Tokyo
Voor het eerst was er een (klein) Holland Paviljoen tijdens de in juni gehouden Interior Lifestyle Tokyo.

Er namen drie Nederlandse bedrijven deel aan de beurs in Japan. Mariska Meijers ging op advies van een zakenrelatie naar de beurs en koos er bewust voor om dat in groepsverband te doen. ‘Japan is een vrij ontoegankelijke markt. Sites zijn alleen in het Japans en de mensen spreken gebrekkig Engels, zo hoorde ik tevoren. Gelukkig hadden we een tolk tot onze beschikking en dat was echt nodig want het niveau Engels viel tegen. Omdat de ruimte beperkt was, moesten we een keuze maken uit onze collecties en dat is altijd een gok. Maar ik denk dat het goed heeft uitgepakt. Hoofddoel voor ons was het vinden van een distributeur en dat is gelukt.’

Kwaliteit zeer belangrijk
Nooteboom Textiles is een stoffengroothandel voor dames- en kinderkleding en woningdecoratie. Het bedrijf werkt al twee jaar met een agent in Japan, maar was dit jaar voor het eerst zelf op de beurs aanwezig. ‘De kwaliteit is voor Japanners erg belangrijk, dan pas komt de prijs’, zegt sales manager Jacques Lefebvre. ‘Je moet ook geduld hebben om een relatie op te bouwen. Als ze dan akkoord gaan, is het oké.’ Hij denkt dat de beurs ‘goed’ was voor Nooteboom en zegt er een volgende keer ‘zeker’ bij te zijn.

Goede voorbereiding
Asiades ontwerpt in Nederland meubelen, laat deze produceren in Azië en staat al jaren onder meer op beurzen in Sjanghai en Singapore en was nu voor het eerst in Japan aanwezig. Sales manager Tim van Binsbergen: ‘De beurs is klein, maar hoogstaand. We gingen er heen voor nieuwe prospects en leads, en dat is gelukt. Via social media hadden we onze komst aangekondigd, ook aan onze grotere Japanse accounts die wij van andere beurzen kennen. Er zijn zaken waar je goed op moet letten. In Japan hebben ze geen LinkedIn, de taalbarrière is groot en hun gedrag is ook anders; ze zijn nogal verlegen. Door ons voorwerk kwamen we in contact met de grote baas van een belangrijke winkelketen die meteen de eerste dag kwam binnenlopen. Gelukkig konden we gebruik maken van een tolk want hij sprak totaal geen Engels. Na de beurs zijn we meteen naar de winkel gegaan en met behulp van de Nederlandse ambassade gaan we verder.’

 

Volgend jaar wordt weer een Holland paviljoen op Interior LIfestyle Tokyo georganiseerd. Voor meer informatie en aanmeldingen: Marlies Mekelenkamp (Messe Frankfurt Nederland), 070 262 9071, marlies.mekelenkamp@netherlands.messefrankfurt.com.



TwitterFacebookInstagramLinkedIn

Toolbar-Navigation