we make markets. worldwide.

-A +A


Tendence nieuwe stijl: nog groener en even wennen
Tendence werd dit jaar voor het eerst in juni gehouden en dat was wennen.

Samen met een verbreding van het aanbod betekent het een nieuwe koers waarbij nog duidelijker kan worden gekozen voor producten voor het najaar als voor het voorjaar. Eind juni was de eerste editie van Tendence nieuwe stijl. Het betekende een vervroeging van twee maanden en een inhoudelijke verbreding. Naast de bekende segmenten Living en Giving was het segment Dining weer terug. Daarnaast kreeg het speciale outdoor segment een extra impuls door echte planten te introduceren. Dat gebeurde in een fraaie buitenshow, compleet met zitjes en foodtrucks. Met de introductie van levend groen speelt Messe Frankfurt in op de toenemende belangstelling hiervoor.

Groene trend
De brede ‘groene’ trend was op meerdere manieren aanwezig. Geprinte bloemen en bloemmotieven blijven populair, maar vooral op stof (denk aan kussens, lampenkappen), tafelbladen, bekers en schilderijen zie je vooral grote bladeren terugkomen. Absolute uitschieter is de cactus die in allerlei maten en verschijningen dé topper van dit najaar lijkt te worden. In kunststof - nauwelijks van echt te onderscheiden - in gevlochten versie, als lamp of als pure accessoire zie je de stekelige plant overal opduiken.

Aandacht voor duurzaamheid
In figuurlijke zin was groen aanwezig in de vorm van duurzame producten. Gemaakt van natuurlijke of gerecyclede materialen, geproduceerd op energie-efficiënte wijze of geënt op fair trade; het heeft allemaal te maken met een brede beweging die geschaard wordt onder het containerbegrip duurzaamheid. Sommige exposanten lieten weten duidelijk te profiteren van het (groene) Ethical Style label van de beursorganisatie; bezoekers gingen actief op zoek naar hen.

Verandering bezoekersgroepen
Langzaam verandert de bezoekersgroep. Voorheen was er ruwweg een verschil tussen grote en kleine inkopers, veelal afkomstig van gekende branches. Met de opkomst van webshops verandert dat. Hun omvang varieert van specialistische eenpitters tot grote multi aanbieders zoals Bol.com en Wehkamp. Tegelijkertijd betekent het een veranderende marketing voor exposanten. Was voorheen voor hen de fysieke winkelier de belangrijkste klant en waren webshops een klein onderdeel van hun afzet, zo is dat voor sommigen nu omgedraaid. Een andere verandering is de fragmentatie in de afzet. Vroeger waren er hekenbare afnemers met hun gescheiden kanalen, nu zijn er concept stores die met succes een eigen assortiment opbouwen terwijl dat vroeger - foei toch! -
  branchevervaging werd genoemd.



TwitterFacebookInstagramLinkedIn

Toolbar-Navigation